Какво е катализатор

Какво е катализатор?

Катализаторът най-общо казано е елемент от изпускателната система на автомобила имащ за цел намаляване на емисиите от вредните газове, които двигателят отделя в атмосферата.

Устройство на катализатора

Катализаторът представлява една или няколко керамични или метални пити разделени по цялата си площ на канали с диаметър от 0.2мм. Катализаторът е увит в термоустойчива вата и вграден в метален корпус (кожух). В керамичната пита на катализатора има внедрено покритие фин слой от благородни метали, които при висока температура над 300 градуса по Целзий  стартират реакция на окисляване на вредните газове: въглероден оксид, въглеводород и азотен оксид. Те се неутрализират посредством добавяне на молекула кислород и се превръщат във въглероден диоксид, азот и вода.

Катализаторът отвътре

ремонт на катализатори и дпф

Проблеми и запушване на катализатора

Свръхнагряването на катализатора най-често е причината за неговото запушване и повреда. Това най-често е породено от прекалено богата горивна смес и достигане на неизгоряло гориво в изпускателната система на автомобила. Горивото, попаднало там, се възпламенява повишавайки значително температурата на структурната решетка на питата. Понякога при неуспешен опит за палене или бутане на автомобила  в катализатора се натрупва гориво, което се възпламенява разрушавайки вътрешната структура.

Пагубно за катализатора е и използването на бензин богат на олово, то се наслоява върху вътрешната страна на каналите, което води до тяхното запушване. Друг проблем е ако двигателя „гори“ масло, което също запушва катализаторните канали. Възможни са и повреди свързани с удари, а също така и трептения по изпускателната система, породени от неправилен монтаж.

Премахване на катализатора

Смята се, че след пробег от 120-150 хиляди километра , катализаторът спира да пречиства изгорелите газове и става негоден или пък се запушва. Всъщност, ако автомобилът е експлоатиран правилно с качествени горива, без проблеми свързани с горивната система, експлоатационният живот на катализатора е значително по-голям. Поради наличието на ценни метали, които се продават, често собствениците на автомобили сами си премахват катализатора с цел да „изкарат“ малко пари, тъй като самите керамични пити се изкупуват заради ценните метали внедрени в тях. Много са и неприятните случаи на откраднати катализатори.

Все пак ако катализаторът е задръстен, това води до по-висок разход на гориво и значително намалена тяга при движение. При това положение премахването на катализатора е препоръчително. Тъй като новите катализатори са на доста високи цени в порядъка на 800 – 1000 лв, ние предлагаме възстановяване на керамичната пита на значително по ниска цена.

В момента разглеждате олекотената мобилна версия на уебсайта. Към пълната версия.